slider ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΜΟΥ KIDS' CLOUD ΔΙΑΦΟΡΑ

ΜΑ..ΚΑΛΑ…ΣΤΡΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ;

19 Μαρτίου, 2014

Η Γ’ Δημοτικού είναι μια από τις πιο απαιτητικές τάξεις, λένε όλοι.

Νέα αντικείμενα (Ιστορία, Μελέτη Περιβάλλοντος, Θρησκευτικά, Γραπτή Έκφραση), πιο σύνθετα και πολύπλοκα μαθήματα και πολλά επαναληπτικά τεστ!

Highlight της τάξης είναι ότι εισάγεται και η βαθμολόγηση ανά τρίμηνο με Α, Β, Γ.

Όλα αυτά για πολλούς και διαφορετικούς λόγους ανά παιδί (και οικογένεια) και δάσκαλο/α δημιουργούν ένα μικρότερο ή μεγαλύτερο φόρτο μελέτης, ο οποίος τις περισσότερες φορές γίνεται έντονα ψυχολογικός.

Σε σχέση με το δικό μας παιδί, ως γονείς ποτέ μέχρι τώρα δεν δώσαμε προτεραιότητα στο θέμα της βαθμολόγησης.

Έχουμε εξηγήσει στη μικρή ότι και βέβαια χαιρόμαστε όταν παίρνει καλούς βαθμούς, αλλά αυτό γιατί είναι ένδειξη ότι γνωρίζει πολύ καλά το μάθημα.

Θέλει πολλή προσοχή και πολλή δουλειά και από την οικογένεια και από το δάσκαλο, έτσι ώστε να μην οδηγηθούμε σε καταστάσεις στρες για το παιδί, που μόνο προβλήματα μπορεί να προκαλέσουν.

Το εκπαιδευτικό μας σύστημα δεν θα έλεγε κανείς ότι είναι το πλέον ιδανικό για την ψυχολογία των παιδιών ακόμη και από την περίοδο του Δημοτικού.

Νομίζω ότι οι περισσότεροι από εμάς ακούμε και ζούμε καταστάσεις που μας προβληματίζουν και συχνά-πυκνά λέγεται η φράση “Μα, καλά… Από το Δημοτικό τα ετοιμάζουν για εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο;”.

Πώς εντοπίζουμε, ότι ένα παιδί βρίσκεται σε κατάσταση στρες λόγω πίεσης του σχολείου, πόσος χρόνος πρέπει να αφιερώνεται για μελέτη και τις εργασίες με την επιστροφή στο σπίτι από το σχολείο, πώς το αντιμετωπίζουμε οι γονείς;

Προσωπικές αγωνίες και ανησυχίες που με απασχόλησαν και με απασχολούν συνέχεια και γι’ αυτό ζήτησα την άποψη της κυρίας Θεοδώρας Λειβαδίτη, Ψυχολόγο των Εκπαιδευτηρίων «Ο Πλάτων» (platon.gr).

Μοιράζομαι μαζί σας τις απαντήσεις της, πιστεύοντας ότι θα φανούν χρήσιμες σε όλους.

Ποια είναι τα συνηθισμένα συμπτώματα ενός παιδιού που βρίσκεται σε κατάσταση στρες λόγω πίεσης του σχολείου;

Το στρες είναι μια πολυδιάστατη έννοια που εκδηλώνεται με ποικίλες μορφές. Έτσι, τα συμπτώματα ενός παιδιού που βρίσκεται σε κατάσταση στρες μπορεί να είναι σωματικά, συναισθηματικά και συμπεριφοριστικά.

Κάποιες σωματικές ενδείξεις είναι: κούραση, διαταραχές στον ύπνο (αϋπνία), συχνοί πονοκέφαλοι, στομαχόπονοι, τρίξιμο δοντιών, βραδινή ενούρηση, τικ, δερματολογικά προβλήματα, εφιδρώσεις.

Συχνά το στρες εκδηλώνεται με έλλειψη ενδιαφέροντος για το σχολείο, τα μαθήματα και το διάβασμα, άρνηση για συνεργασία, αντίδραση στο να πάει το παιδί στο σχολείο, άγχος αποτυχίας, νευρικότητα ή επιθετικότητα, μοναχικότητα, απομόνωση, συναισθήματα αγωνίας, ανασφάλειας και φόβου, ψέματα, όπως επίσης προσκόλληση στην μητέρα και δυσκολία αποχωρισμού. Το στρες επηρεάζει αρνητικά την απόδοση του μαθητή, την ικανότητα απομνημόνευσης και τη συγκέντρωσή του.

 

Πόσος χρόνος θα πρέπει να αφιερώνεται με την επιστροφή στο σπίτι για τη μελέτη και τις εργασίες του σχολείου;

Ο χρόνος που θα πρέπει να αφιερώνεται στη μελέτη εξαρτάται από διάφορους παράγοντες όπως το προφίλ του μαθητή και τις ατομικές του δεξιότητες, το είδος της εργασίας (προφορική, ομαδική, γραπτή κ.τ.λ.) και το πόσο απαιτητικό είναι το σχολικό πλαίσιο. Γενικά, για τις πρώτες τάξεις του δημοτικού ενδείκνυται περίπου μια ώρα μελέτης, για τις μεγαλύτερες τάξεις του δημοτικού λίγο παραπάνω χρόνος.

Σημαντικό είναι το συστηματικό και οργανωμένο διάβασμα, με μικρά διαλείμματα όποτε ο μαθητής κουράζεται, σε ένα ήρεμο περιβάλλον.

 Στρες στο Δημοτικό2

Πώς αντιμετωπίζουμε το στρες;

Στην αντιμετώπιση του στρες, ο γονέας διαδραματίζει το σημαντικότερο ρόλο διότι αποτελεί το βασικότερο πρόσωπο ασφάλειας για το παιδί.

Η σωστή οργάνωση στο σπίτι και το διάβασμα, το πρόγραμμα, τα ξεκάθαρα όρια, η κατανόηση και η συναισθηματική κοντινότητα είναι συστατικά που ενδυναμώνουν το αίσθημα ασφάλειας του παιδιού και αποσυμφορούν το στρες.

Η ενθάρρυνση, η θετική ενίσχυση, η αναγνώριση των προσπαθειών του και η επιβράβευση των επιτευγμάτων του ενισχύουν την αυτό-εκτίμηση και τη θετική εικόνα εαυτού του παιδιού.

Η προσέγγιση ότι όλοι κάνουμε λάθη και μέσα από αυτά βελτιωνόμαστε είναι απαραίτητη για τον καθησυχασμό του παιδιού, έτσι ώστε να καταλαγιάσει το άγχος αποτυχίας.

Ο γονέας καλείται να αφουγκράζεται τα συναισθήματα του παιδιού, να χτίζει γέφυρες επικοινωνίας μαζί του ανοιχτά και με δεκτικότητα, ώστε να διευκολύνει το παιδί να εκφράζει ό,τι το φορτίζει και το αγχώνει.

Στρες Δημοτικό

Επιπλέον, η ενίσχυση του οργανισμού με υγιεινή διατροφή και επαρκή ανάπαυση, η συστηματική σωματική άσκηση (π.χ. κολύμπι, ποδήλατο και γενικά ο αθλητισμός) είναι προϋποθέσεις για να χαλαρώνει το παιδί και να αποδίδει καλύτερα στις καθημερινές του δραστηριότητες, σχολικές και μη.

Η διασκέδαση και το γέλιο στην οικογένεια, το παιχνίδι, τα ποικίλα ενδιαφέροντα (καλλιτεχνικά, μουσική, εκδρομές κ.τ.λ.) και δραστηριότητες μέσα σε ομάδες, ενισχύουν το αίσθημα του «ανήκειν» , εμπλουτίζουν την καθημερινότητα του παιδιού και το αποφορτίζουν από το στρες.

 

Υπάρχει κάποιο μοντέλο εκπαιδευτικού συστήματος, που αποσυμπιέζει τα παιδιά και τι σύστημα ακολουθούν τα Εκπαιδευτήρια «Ο Πλάτων»;

Κάθε ομαδοσυνεργατικό σύστημα αποσυμπιέζει τα παιδιά διότι ενδυναμώνει το συναίσθημα του ανήκειν και βελτιώνει τις κοινωνικές τους δεξιότητες.

Συνεπώς, τα Εκπαιδευτήρια «Ο Πλάτων» δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στο πνεύμα ομαδικότητας με τέτοιο τρόπο που ο καταμερισμός εργασίας ν’ αναδεικνύει τις εξατομικευμένες δεξιότητες του κάθε μαθητή.

Βασικά συστατικά του εκπαιδευτικού μας συστήματος είναι η συγκεκριμένη στοχοθεσία, η ενίσχυση του δυναμικού του κάθε παιδιού και η ιδιαίτερη ευαισθητοποίηση του διδακτικού προσωπικού στις μαθησιακές και συναισθηματικές ανάγκες των μαθητών μας.

Επιπλέον, για τα παιδιά όλων των ηλικιών, το σχολείο έχει συμπεριλάβει τμήμα συμβουλευτικής και ψυχολογικής υποστήριξης οικοσυστημικής προσέγγισης, σε άμεση συνεργασία με το οικογενειακό περιβάλλον και τους δασκάλους του παιδιού, για την αποτελεσματική διαχείριση του στρες και την αντιμετώπιση οποιασδήποτε δυσκολίας των παιδιών.

Τέλος, τα Εκπαιδευτήρια «Ο Πλάτων» παρέχουν ποικίλες ενδοσχολικές δραστηριότητες (αθλητικές, πολιτιστικές, καλλιτεχνικές κ.ά.) μέσα από τις οποίες το παιδί μαθαίνει να συνδέει το πλαίσιο του σχολείου με την ευχαρίστηση. Έτσι, το σχολείο μας παρέχει δημιουργικές δράσεις που αυτόματα καταλαγιάζουν το στρες.

Υπάρχουν παρόλα αυτά tips-συμβουλές για τους γονείς για να βοηθούν τα παιδιά;

Είναι βασικό οι γονείς ν’ ανοίγουν διαύλους επικοινωνίας και ουσιαστικής επαφής με τα παιδιά (όχι με συμβουλές, απαγορεύσεις και κριτική), με ανοιχτή ακρόαση και δημιουργικό διάλογο. Η έμφαση να δίνεται, όχι μόνο στη μαθητική επίδοση του παιδιού, αλλά συνολικά σε όλες τις ποιότητες και τα καλά στοιχεία που χαρακτηρίζουν το παιδί για να ενδυναμώνεται ο αυτό-σεβασμός και η αυτοεκτίμηση.

Ένα ζεστό, σταθερό οικογενειακό περιβάλλον και οι ουσιαστικές φιλίες περικλείουν το παιδί σε ένα ασφαλές δίκτυο αγάπης που καταπραΰνει το στρες.

 

Ευχαριστώ πολύ τη Θεοδώρα Λειβαδίτη των Εκπαιδευτηρίων «Ο Πλάτων» (platon.gr ) για την πολύτιμη βοήθειά της.

 

Ας κρατήσουμε αυτή την τελευταία φράση της και ας τη “δουλέψουμε” στο μυαλό μας, στην ψυχή μας για να την κάνουμε πράξη.

Η καθημερινότητα μας παρασύρει και γι’αυτό θέλει πολλή προσπάθεια και επιμονή στο στόχο, που είναι να μεγαλώσουμε ευτυχισμένους ανθρώπους.

Η κόρη μου είναι μοναχοπαίδι και οι φιλίες στην καθημερινότητα είναι ο παράγοντας που της δίνει κίνητρο και την αποφορτίζει.

Να τελείωσει τη μελέτη για να προλάβει ,να παίξει με τη φίλη της.

Στο  “Μοναχοπαίδι: Xαρούμενη παιδική ηλικία κάθε μέρα! :)” σας είχα μιλήσει για την κατάσταση στρες που είχε περάσει η μικρή μου και πώς το είχαμε διαχειριστεί.

Νομίζω, ότι το γεγονός ότι την παρατηρώ πολύ και μιλάω συνέχεια μαζί της, βοήθησε να δώ τα συμπτώματα και να αντιμετωπίσω το θέμα άμεσα.

Γιατί το ζητούμενο είναι ένα:

Nα την ακούω να γελάει γάργαρα κάθε μέρα και όχι μόνο το Σαββατοκύριακο. :)

 

 

balonia-225x30022Μαμά Μαμαδοπούλου

 

 

 

2 Comments

  • Reply Anna 19 Μαρτίου, 2014 at 7:34 μμ

    Μία απο τις ατάκες που έχω ακούσει και μου έχει σηκωθεί η τρίχα ήταν
    “Εδώ κυρία Αννα δεν ήρθε για να κάνει παρέες και να παίζει. Εδώ έρχεται για να μπει στο πανεπιστήμιο”

    “Μα να του πείτε και εσείς, δε θα γίνει ποτέ πιλότος , είναι δυνατόν να κάνει κάθε μέρα και απο ένα λάθος στην ορθογραφία. Αχ τι θα κάνω , δε θα γίνει ποτέ πιλότος”

    Μαμά μαθητή Α τάξης, χρόνια πριν .

    Εχω ακούσει παιδάκι να λέει ” η μαμά πέθανε”
    Επαθα ένα σοκ , λέω “καλά δεν ακουσα τίποτα, τι έγινε” ( απο μέσα μου οι σκέψεις)

    Το παιδί συνεχίζει ¨την πάτησε το τρένο” ( σκέφτομαι δεν έχουμε τρένα εδώ)

    Το ρωτάω “Τι έγινε με τη μαμά σου;”

    και μου απαντάει “αν κάνω λάθος θα πεθάνει η μαμά και εγώ έκανα την πρώτη ώρα 3”

    Εχω τόσα να σου πω…τόσα.

    Ξέρεις τι άλλο μου αρέσει πολύ στην πρώτη;
    Που δεν έχει βαθμούς…αλλά και πάλι κάποιοι κάτι βρουν ( θυμάσαι το σκηνικό με το παιδί , που με πήρε τηλ και μιλήσαμε)

    Χαίρομαι που σε διαβάζουν πολλοί και θα διαβάσουν την σημερινή ανάρτηση σου

    • Reply KidsCloud 21 Μαρτίου, 2014 at 2:19 μμ

      🙂 Σε ευχαριστώ!
      Εγώ χαίρομαι με τη σειρά μου, επειδή μου δημιουργείς ελπίδα και αισιοδοξία, γιατί υπάρχουν καλοί δάσκαλοι που αγαπούν αυτό που κάνουν.
      Εμπιστευόμαστε τα παιδιά μας στα χέρια σας.

      Κι όταν αυτά τα χέρια έχουν τόση αγάπη για αυτά και αυτό που κάνουν, ε…..τότε είναι Φως!

    Leave a Reply

    You Might Also Like

     

    Εγγραφείτε στο newsletter για να μαθαίνετε νέα για εκδηλώσεις, βιβλία,
    διαγωνισμούς κ.α.

    Διεύθυνση email

    Subscribe!