Τί πιο ωραίο για ένα ηλιόλουστο απόγευμα Σαββάτου, από έναν περίπατο στην Πλάκα με κατάληξη στο μοναδικό κτίριο του Ελληνικού Παιδικού Μουσείου.
Πάντα με μάγευαν αυτά τα παλιά “αρχοντικά”, γιατί έτσι μου αρέσει να αποκαλώ χώρους, όπως αυτός που στεγάζει το ξεχωριστό αυτό μουσείο! Η ενέργεια που κρύβει μέσα του και η ζεστασιά σε προδιαθέτουν, ότι μόνο όμορφα πράγματα γίνονται.
Κάθε δωμάτιό του σχεδιασμένο για να προσφέρει ώρες ψυχαγωγίας και εκπαίδευσης στα παιδιά και ακούς γέλια και φωνές από παντού.
Οι άνθρωποι που δουλεύουν στο Μουσείο….διόρθωση…..Οι άνθρωποι που προσφέρουν στο Μουσείο (είτε εργάζονται σε αυτό είτε είναι εθελοντές), το αγαπούν ειλικρινά και πραγματικά και αυτό είναι πηγαίο σε κάθε δράση τους, στις περιγραφές τους για τις δραστηριότητές τους και στο χρόνο που αφιερώνουν σε αυτό.
Είναι ελπιδοφόρο και υπέροχο να ακούς “εθελοντές” που αφιερώνουν από τον προσωπικό τους χρόνο, για να δώσουν στα παιδιά ψυχαγωγία και εκπαίδευση, όπως στο συγκεκριμένο χώρο.
Δεν μπορώ να ξεχωρίσω, εάν είναι η μαγική προσδιοριστική λέξη “Παιδικό”, που εμβολίζει τους ανθρώπους του Μουσείου με τόση αγάπη και τρυφερότητα ή αν υπάρχει αυτή η ευτυχής συγκυρία να βρίσκονται τόσο γλυκείς άνθρωποι μαζεμένοι με αγάπη για τα παιδιά.
Θα έχω την ευκαιρία, να σας ξαναμιλήσω για το Ελληνικό Παιδικό Μουσείο και για τις εκδηλώσεις και τα προγράμματα που οργανώνει, αλλά σήμερα θα σας πω για ένα από τα εκπαιδευτικά προγράμματα που πραγματοποιείται σε Δημοτικά Σχολεία εδώ και 9 χρόνια και το οποίο είχαμε τη χαρά να παρακολουθήσουμε με τη μικρή λίγες μέρες πριν.
Το πρόγραμμα πραγματοποιείται στα Δημοτικά Σχολεία χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση για εκπαιδευτικούς και τα παιδιά, καθώς το κόστος της ενέργειας καλύπτει η Citi με μία εξαιρετικά διακριτική παρουσία σε όλη τη δραστηριότητα, η οποία θέλησε να εφαρμόσει ένα εξειδικευμένο πρόγραμμα για πολύ μικρά παιδιά και να τα βοηθήσει να κατανοούν τις οικονομικές έννοιες που συναντούν στην καθημερινή τους ζωή, ώστε να εξελιχθούν σε ενημερωμένους ενήλικες, οπότε και βρήκε τον καλύτερο συνεργάτη για αυτή την προσπάθεια, το Ελληνικό Παιδικό Μουσείο.
Στόχος του είναι να υποστηρίξει τα παιδιά να προσεγγίσουν το θέμα της οικονομίας και της καταναλωτικής συνείδησης μέσα από βιωματικές διαδικασίες που περιλαμβάνουν θεατρικό παιχνίδι, κατασκευές και έρευνα και να εξοικειωθούν με βασικές οικονομικές έννοιες που επηρεάζουν την καθημερινή τους ζωή, ώστε να εξελιχθούν σε ενημερωμένους πολίτες που διαχειρίζονται αποτελεσματικά τα οικονομικά τους.
Το πρόγραμμα «Οικονομία: Γνώση με Αξία» διεξάγεται μέσα στις σχολικές τάξεις από ομάδα ερμηνευτών του Ελληνικού Παιδικού Μουσείου και εθελοντές της Citi, οι οποίοι βοηθούν στην υλοποίηση των προγραμμάτων. Τα προγράμματα διεξάγονται σε ώρες μαθημάτων, ενώ η επιλογή των τάξεων που θα συμμετάσχουν από κάθε σχολείο (όλες οι τάξεις ή επιλεγμένες) γίνεται από τους Διευθυντές σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου. Σε μία ημέρα πραγματοποιούνται 4 εκπαιδευτικά προγράμματα, διάρκειας 90 λεπτών το καθένα.
Σαφέστατα και το πρόγραμμα διαφοροποιείται ανάλογα με τις γνωστικές βαθμίδες ανά 2 τάξεις (Α & Β, Γ & Δ, Ε & ΣΤ)
Α΄ και Β’ Δημοτικού
Οι στόχοι του προγράμματος:
• Να κατανοήσουν τι είναι τα χρήματα και πού χρησιμεύουν.
• Να βρουν τρόπους για την καλύτερη διαχείριση των χρημάτων τους (χαρτζιλίκι).
• Να προσεγγίσουν την έννοια της αποταμίευσης ως μέσο απόκτησης αγαθών.
Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες (οικογένειες) και ψωνίζουν από τα 4 καταστήματα που έχουν στηθεί στη σχολική αίθουσα έτσι ώστε να διαχειριστούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το χαρτζιλίκι που τους δίνεται από τον ερμηνευτή του προγράμματος φροντίζοντας να καλύψουν τις βασικότερες ανάγκες της ομάδας (οικογένειας). Στο τέλος, γίνεται μια συζήτηση με τα παιδιά για το πώς θα μπορούσαν να έχουν περισσότερα χρήματα για τις αγορές τους την επόμενη φορά που θα πάνε για ψώνια, έτσι ώστε να προκύψει η έννοια της αποταμίευσης, των αναγκών και των επιθυμιών.
Γ΄ και Δ΄ δημοτικού
Οι στόχοι του προγράμματος είναι:
• Να αντιληφθούν τα παιδιά τα κριτήρια αγοράς των προϊόντων.
• Να κατανοήσουν τι σημαίνει σωστή καταναλωτική συνείδηση και συμπεριφορά.
Τα παιδιά καλούνται να λειτουργήσουν ως καταναλωτές και να αγοράσουν προϊόντα που κρύβουν κινδύνους για την υγεία του ανθρώπου σε χώρους που δεν πληρούν τους κανόνες σωστής λειτουργίας ενός καταστήματος. Μετά από αυτή την εμπειρία τα παιδιά καταθέτουν τις απόψεις τους σχετικά με τη σωστή αγοραστική συμπεριφορά και θέτουν κανόνες ασφαλούς κατανάλωσης.
Ε΄ και ΣΤ΄ δημοτικού
Οι στόχοι του προγράμματος είναι:
• Να γνωρίσουν τα παιδιά βασικά διεθνή οικονομικά προβλήματα.
• Να γίνουν ενεργοί πολίτες προτείνοντας ρεαλιστικές λύσεις σε οικονομικά προβλήματα του τόπου τους.
Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες και πραγματοποιούν μια έρευνα σε έντυπο υλικό με στόχο να ανακαλύψουν τους λόγους που οδήγησαν κάποιες χώρες σε οικονομικό αδιέξοδο. Αφού κρατήσουν τις σημειώσεις τους, καλούνται να αναλάβουν ενεργό δράση και να προτείνουν πραγματικές λύσεις στα προβλήματα που έχουν εντοπίσει με την οργάνωση και πραγματοποίηση ενεργειών που στόχο θα έχουν την ευαισθητοποίηση και κινητοποίηση του κόσμου καθώς και την εξεύρεση τρόπων χρηματοδότησης (π.χ. ενημερωτική καμπάνια, bazaar μεταχειρισμένων ειδών, λαχειοφόρος αγορά κλπ.)
Kαι μόνο τις φωτογραφίες να επεξεργαστείτε, θα καταλάβετε τί αξιόλογη δουλειά έγινε με τα παιδιά και τους υπεύθυνους του προγράμματος.
Ήταν εντυπωσιακό το πόσο όμορφα οι συντελεστές του Μουσείου μπορούν και συνδυάζουν το παιχνίδι με την εκμάθηση τόσο σημαντικών και αξιόλογων θεμάτων μαγνητίζοντας τα παιδιά.
Η επιτυχία εξάλλου αυτή είναι, γιατί τα παιδιά έτσι μαθαίνουν τον κόσμο! Μέσα από παιχνίδι!
Αυτό είναι γνωστό σε όλους!
Μόνο που το σημαντικό είναι να προσέχουμε ότι το παιχνίδι για να έχει ενδιαφέρον πρέπει να είναι ανάλογο της ηλικίας του παιδιού.
Οφείλω να σας πω, ότι ενθουσιάστηκα και γι’αυτό το πρώτο πράγμα που έκανα τη Δευτέρα το πρωί, ήταν να πάω στο Διευθυντή του σχολείου μας και να του συστήσω το πρόγραμμα για την επόμενη χρονιά!
Θεωρώ, σημαντική εμπειρία για τα παιδιά (και για τους εκπαιδευτικούς, αφού πιστεύω ότι και οι ίδιοι κάτι θα αποκομίσουν, όσον αφορά τον τρόπο που αποκωδικοποιούνται μηνύματα για τα παιδιά ) και μεγάλη ευκαιρία στο να εισπράξουν την αξία της οικονομίας (όχι με τη στενή έννοια της αποταμίευσης μόνο-που κι αυτή σημαντική).
Ένα από τα χαμογελαστά highilght του προγράμματος προήλθε από την ομάδα των μικρών.
Μέρος του εκπαιδευτικού παιχνιδιού τους είχε να κάνει με την καταναλωτική τους συμπεριφορά.
Έφτιαξαν μια λίστα για ψώνια, λοιπόν, με όλα όσα ήταν απαραίτητα να αγοράσουν από 2 καταστήματα.
Παρατηρήσαμε τα εξής:
Τα κορίτσια έμειναν πιστά στη λίστα και “κόλλησαν” περισσότερη ώρα στο τμήμα των ρούχων (τί θα διαλέξουν) και τα αγόρια πήραν άλλα πράγματα από αυτά, που είχαν σημειώσει ως πρώτης ανάγκης.
Σας θυμίζει κάτι; :p
Μαμά Μαμαδοπούλου
No Comments