“Είναι τελικά οι δυνατότητες και οι ικανότητές μας κάτι σταθερό ή μεταβάλλονται με την προσπάθεια που καταβάλλουμε;
Το Γέτι είναι ο φανταστικός φίλος του Αγοριού. Το ακολουθεί παντού, αλλά μπορεί να πει μονάχα μία λέξη…ακόμη.
Το Αγόρι ανακαλύπτει ότι αυτή είναι μια μαγική λέξη που, όταν την χρησιμοποιεί σωστά, το μυαλό του μεγαλώνει και μπορεί να καταφέρει τα πάντα, αρκεί να προσπαθήσει.
Το παγκόσμιο εκπαιδευτικό φαινόμενο που αλλάζει τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τις ικανότητες των παιδιών μας, μέσα από τη φαντασία της συγγραφέως και εικονογράφου, Μαρίνας Γιώτη.”
Στο άκουσμα της λέξης “Γέτι”, το μυαλό μας πάει σε εκείνο το μυθικό πλάσμα των Ιμαλαϊων και όλες εκείνες τις θεωρίες σχετικά με την ύπαρξή του.
Όμως, αρκεί να μπει μία μικρή λεξούλα δίπλα του, για να του δώσει μία άλλη τεράστια δύναμη.
“Ακόμη”.
Βρήκα πανέξυπνη τη σύνδεση, καθώς το yet, που σημαίνει ακόμη στα αγγλικά, ηχητικά ταιριάζει υπέροχα με το Γέτι, το οποίο αυτόματα το μετατρέπει σε κάτι δυναμικό, ιδωμένο από την αισιόδοξη και ελπιδοφόρα ματιά .
Αυτός ο άνεμος αισιοδοξίας και μιας κρυφής δύναμης βγαίνει από το νέο παιδικό βιβλίο της Μαρίνας Γιώτη, που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Διόπτρα με τίτλο “Γέτι- Η δύναμη του ακόμη”.
Η Μαρίνα Γιώτη δημιούργησε μία ιστορία σε κείμενο και εικονογράφηση δικά της και από το πρώτο ξεφύλλισμα παίρνει από το χέρι τα παιδιά και τα οδηγεί σε μία διαδρομή που είναι γεμάτη προοπτικές, με κύριο προορισμό την εμπιστοσύνη στο εαυτό μας, που έχει το δικαίωμα να κάνει λάθη, αποτυχίες και να ξαναπροσπαθήσει, να εξασκηθεί για να γίνει δυνατός και να κερδίσει γνώση, δεξιότητες και ισχύ.
Είναι από αυτά τα βιβλία, που με την ανάγνωσή τους μαζί με τα παιδιά, περνούν μηνύματα και σε εμάς τους μεγάλους, που κάποιες φορές άθελά μας μπορεί να μπλοκάρουμε την ψυχολογία ενός παιδιού, εμποδίζοντάς το να αναπτύξει δεξιότητες και κυρίως την εμπιστοσύνη στον εαυτό του.
Για όλες εκείνες τις φορές που δίνουμε χαρακτηρισμούς, όπως π.χ. ότι είναι έξυπνο ή ότι έχει ταλέντο.
Με αυτές τις “ετικέτες” τις περισσότερες φορές με το ενδεχόμενο της αποτυχίας τα παιδιά διστάζουν να τολμήσουν κάτι.
Διαβάζοντάς το, θυμήθηκα μία κουβέντα του προπονητή της κόρης μας στο βόλεϊ.
Μία χρονιά στο ξεκίνημα τους είχε πει, ότι “Aυτό που με ενδιαφέρει είναι, να έχω στην ομάδα παιδιά που δουλεύουν”.
Είναι καλό να υπάρχουν ταλέντα, αλλά ένα παιδί που δουλεύει στις προπονήσεις μπορεί να έχει μεγαλύτερη απόδοση από ένα παιδί που έχει ταλέντο και επαναπαύεται σε αυτό.
Θυμάμαι, όταν μου το είχε μεταφέρει το παιδί, πόσο τον είχα εκτιμήσει, γιατί ένιωθα ότι με αυτόν τον τρόπο έθετε τα παιδιά σε μία ίδια βάση και τους έδωσε την οπτική ότι όλα είναι θέμα δουλειάς και έχουν δυνατότητες.
Δούλεψε, προσπάθησε και θα έχεις αποτέλεσμα.
Με την παράλληλη ενθάρρυνση, αυτά τα χρόνια είδαμε παιδιά να εξελίσσονται και να κάνουν θαύματα.
Αυτό πρέπει να εφαρμόζουμε σε όλους τους τομείς.
Είτε αφορά την απόδοση σε κάποιο μάθημα (“Δεν μπορώ να λύσω αυτή την άσκηση…ακόμη“) είτε την κοινωνικότητά τους (“Δεν έκανα φίλους στο σχολείο…ακόμη“).
Αυτή η μαγική λεξούλα δίνει μία ώθηση για να καταλάβει ότι η ελπίδα πάντα υπάρχει, αρκεί να προσπαθούμε, να επαναλαμβάνουμε και να έχουμε υπομονή.
Η προσπάθεια, η προετοιμασία και η τόλμη είναι οι μόνοι τρόποι για το καλύτερο αποτέλεσμα.
Και τις περισσότερες φορές το ένα φέρνει το άλλο και αυτό ισχύει και για εμάς, τους μεγάλους.
Όταν μετά από προσπάθειες κατακτήσουμε κάτι, νιώθουμε έτοιμοι για να κατακτήσουμε τον κόσμο.
Είναι αυτή η ώθηση που λειτουργεί σαν ελατήριο, για να πετύχουμε ακόμη και αυτά που κάποιες φορές θεωρούμε ακατόρθωτα.
Γιατί τις περισσότερες φορές όλα είναι θέμα οπτικής.
Φαίνεται ξεκάθαρα σε 2 φράσεις από 2 ξεχωριστές προσωπικότητες, που έχουν συμπεριληφθεί στην αρχή και στο τέλος του βιβλίου :
“Δεν απέτυχα. Απλώς βρήκα χίλιους τρόπους, που δεν λειτουργεί μια λάμπα”. – Thomas Edison
“Δεν χάνω ποτέ. Είτε κερδίζω, είτε μαθαίνω.” – Nelson Mandela
Και ναι, όλα αυτά και άλλα περισσότερα μπορούν να περάσουν μέσα από την ανάγνωση μιας ιστορίας ενός αγοριού, που έχει ένα φανταστικό φίλο που λέγεται Γέτι και τον ακολουθεί παντού.
Μπορεί να καταλάβει κάποιος ότι αυτό το Γέτι, κάποιος το έχει “φυτέψει” στο μυαλό του μικρού ήρωα και θεωρώ ότι αυτό γίνεται πιο εύκολα από τους γονείς, αλλά και τους εκπαιδευτικούς.
Στο τέλος του βιβλίου υπάρχουν κάποιες σελίδες που απευθύνονται στους γονείς και παρουσιάζουν συνοπτικά τη θεωρία της ψυχολόγου Carol Dweck, που στο βιβλίο της “Mindset” μιλάει για τη Νοοτροπία της Ανάπτυξης (Growth Mindset) σε σχέση με τη Σταθερή Νοοτροπία (Fixed Mindset) και τα συγκριτικά αποτελέσματα.
Το μήνυμα είναι, πως το μυαλό μας μπορεί να μεγαλώσει και να δυναμώσει με την εξάσκηση και προσπάθεια.
Μπορείτε να βρείτε εκπαιδευτικό υλικό στο site της Μαρίνας Γιώτη εδώ
Το παιδικό βιβλίο “Γέτι – Η δύναμη του ακόμη” απευθύνεται σε ηλικίες από 4 ετών και κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Διόπτρα.
Με ένα απλό, αλλά τόσο ουσιαστικό κείμενο και με μία δυναμική εικονογράφηση με προσοχή στη λεπτομέρεια ακόμη και στο ξεφύλλισμα, που η κάθε σελίδα έχει ένα “ακόμη” δίπλα στην αρίθμηση, για όλα εκείνα τα παιδιά που δυσκολεύονται να συγκεντρωθούν ή για να μην το εξειδικεύω, για όλα τα παιδιά που πρέπει να νιώσουν, ότι διαβάζοντας όλο το βιβλίο και παρακολουθώντας την ιστορία του αγοριού έφτασαν σε ένα κατόρθωμα.
“Τα κατάφερες!”.
Οι γονείς αξίζει να αφιερώσουμε λίγο χρόνο να το διαβάσουμε και να συζητήσουμε, να ενθαρρύνουμε.
Κι αυτό το “ακόμη” πρέπει να γίνεται στάση ζωής και να το υπενθυμίζουμε στα παιδιά (και όχι μόνο, αλλά και σε όλους τους αγαπημένους μας) πάντα.
Για παράδειγμα, η εφηβεία που διανύει η κόρη μας αυτή την περίοδο έχει πολύ μεγάλη ανάγκη από την πίστη, ότι τίποτα δεν τελειώνει με μία λανθασμένη ή αποτυχημένη προσπάθεια.
Αρκεί να μην το βάζει κάτω και η βελτίωση ή η λύση θα εμφανιστούν μπροστά.
Πρέπει κι εμείς όμως, να γίνουμε παράδειγμα και να προσπαθούμε.
Εξάλλου τίποτα δεν τελειώνει μέχρι να τελειώσει. 🙂
Η ύπαρξη του ανθρώπου σε κάθε ηλικία έχει ανάγκη από αυτό το Aκόμη.
Αυτό το Aκόμη, που γίνεται σπίθα για τη συνέχεια.
Μαμά Μαμαδοπούλου
No Comments